MY TRIBUTES: EEN DRIELUIK
Foto’s van de alledaagsheid, van een gedekte tafel, van een straat, het lijkt zo gewoon. Maar sommige fotografen lukt het om de alledaagsheid bijzonder te maken.
- STEPHEN SHORE
‘Stephen Shore is an American photographer known for his banal images and objects in America and his capability in using the color to his photography art. He began to use 35mm film camera as his first project “Uncommon Places” when he works at America Surfaces through an object as his self-reflection that create his visual diary.’
In 1975 Shore received a Guggenheim Fellowship. In 1971, he was the first living photographer to be exhibited at the Metropolitan Museum of Artin New York City, where he had a solo show of black and white photographs.In 1976 he had a solo exhibition of color photographs at the Museum of Modern Art. In 2010 he received an Honorary Fellowship from the Royal Photographic Society. (Wikipedea)
HET LIJKT ZOALS HET ERUIT ZIET
HET IS ZOALS HET LIJKT
2. WILLIAM EGGLESTON
‘An Eggleston photograph operates in the liminal spaces of living, the lulls in which much of the quiet stuff happens. As such, the first thing you notice is how familiar it is. Even if you’ve never been to Mississippi, or Memphis, or Kentucky, you can swear you’ve driven past that side of road, sat among that burger joint’s lacquered red tables, seen the back of that Cadillac. There’s an immediacy of understanding to an Eggleston photograph, which can make it easy to dismiss. But then something else happens. The familiar begins to look strange. There’s something almost imperceptibly skewed, as if in a Lynchian daydream.’
3. SAUL LEITER
‘Leiter is now held to be a pioneer of early color photography, and is noted as one of the outstanding figures in post-war photography. After several exhibitions at Howard Greenberg Gallery throughout the 1990s, Leiter’s work experienced a surge of popularity after a monograph, Early Color, was published by Steidl in 2006. Early Color was followed by a series of monographs and international exhibitions highlighting the depth and scope of his work in photography and painting, beginning with “In Living Color” (2006), his first major retrospective at the Milwaukee Museum of Art. Leiter was the subject of several solo shows thereafter, including the Fondation Henri Cartier-Bresson, Paris; the Jewish Historical Museum, Amsterdam; Musée de l’Elysée, Lausanne; and Diechtorhallen, Hamburg.’
- EEN TOEGIFT
Deze pareltjes zijn van Vivian Maier. Snap shots noemde ze deze (sic)
Op 10 oktober 2009 zet de Amerikaan John Maloof een bericht op Flickr, toen de belangrijkste plek op internet voor het tonen van foto’s – Instagram zou pas een jaar later worden opgericht. Onder de kop ‘Wat doe ik met dit spul (anders dan het aan jou te geven)?’ schrijft hij dat hij bij een veilinghuis in Chicago een berg negatieven heeft gekocht die dateren uit de jaren 1950-1980. Zij zijn volgens hem geschoten door Vivian Maier, een recent overleden straatfotograaf.
In 2007 was Vivian Maier gestopt met het betalen van de huur van de ruimten waarin haar fotoverzameling lag opgeslagen. Die was daardoor bij een veilinghuis terechtgekomen. In april 2009, hetzelfde jaar dat Maloof zijn oproep op Flickr deed, overleed ze in Chicago, 83 jaar oud. Dankzij het overlijdensbericht raakte er meer over haar bekend. Ze was haar hele leven ongetrouwd gebleven, had voor zover bekend geen familieleden en had ook geen testament achtergelaten. Tientallen jaren had ze bij welgestelde families gewerkt als inwonende kinderoppas. Al die tijd had ze ook foto’s gemaakt. Die had ze echter nooit aan iemand laten zien.
Drie geweldige fotografen. Bedankt, ik ga hun werk ook nog weer eens bekijken.