SNIPPERS VAN DE STRAAT – open raam (5)

UITKIJKEN


In het Inuit bestaat een woord dat zoveel betekent als ‘Door het raam kijken om te zien of de persoon op wie je wacht er al aankomt.’ Stel me hierbij een eskimo voor die door het raam van zijn iglo over de ijsvlakte kijkt of zijn bezoeker er van achter de witte heuvels aankomt. Is dit niet actief wachten? En ligt deze houding niet ten grondslag aan de poëzie?

‘Poëzie ontstaat uit een actieve vorm van wachten, zonder erop te wachten.’ (Herman de Coninck). Het is niet een vanuit het raam naar buiten staren, maar een actieve vorm van ontvankelijk zijn voor je omgeving, begrijp ik.

WACHTEN OP MADELEINE

Dan dwaalt mijn gedachten verder af en hoor ik Jacques Brel zingen over ‘Madeleine’. Brel die vanavond op zijn geliefde wacht, maar ze komt maar niet. – ‘Ce soir j´attends Madeleine/Mais il pleut sur mes lilas/Il pleut comme toutes les semaines/Madeleine n’arrive pas.’ Maar (..) morgenavond is hij op dezelfde plek en wacht hij opnieuw op zijn Madeleine.

WACHTEN OP GODOT

In dit toneelstuk zien we twee sjofele figuren, Vladimir en Estragon, die bij een boom aan een landweg wachten op Godot. Godot daagt niet op, maar laat via een kind tweemaal weten dat hij vanavond niet komt, maar morgen zeker wel.

4 antwoorden op “SNIPPERS VAN DE STRAAT – open raam (5)”

  1. Fijn Bert, dit noem ik associatief denken. Daar komt iets voorbij en dat roept een beeld, een verhaal op, of wat dan ook. Voor jou nu Mary Hopkins. Ik zie bij haar weer een zonovergoten kamer op onze etagewoning in de Fahrenheitstraat, het was in de examentijd van de middelbare school.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *