SNIPPERS VAN DE STRAAT – de bakfietsstad

CARGOBIKES

‘Bakfietsen vol kinderen met een op de pedalen stampende ouder zijn al jaren een vertrouwd stadsbeeld. Maar nu investeren ook bedrijven volop in de e-varianten. Pakketbezorgers en koeriersdiensten rijden in de grote steden al met elektrische vrachtfietsen, of cargobikes, zoals ze worden genoemd. Veel bedrijven rijden er al mee. Webwinkel Coolblue bezorgt al in zeventien steden met de elektrische bakfiets en brengt dit jaar 1 miljoen pakjes op de fiets thuis. TringTring bezorgt bij driehonderd horeca-ondernemers in Utrecht en Amsterdam met cargobikes. Fietskoeriers.nl rijdt met zevenhonderd koeriers in dertig steden met elektrische cargobikes. ANWB Wegenwacht, Stedin, PostNL, DPD, de lijst is lang en het aantal cargobikes in Nederland groeit ieder jaar met dubbele cijfers.’ (AD, 11-12-2020).

Toen de bakfiets alléén nog goederen vervoerde. De prijscourant van de Maxwell Rijwiel en Carrierosseriefabriek te Amsterdam, uit het jaar 1939.


FIETSKOERIERS

Nog steeds bestellen de meeste mensen bij de (grote) webshops die per bestelbus bezorgen. Maar er doet zich een trend voor. Deze was al in gang gezet vóór de lockdown, zo zegt Nick Vreeswijk van Cycloon Post en Fietskoeriers. Fietskoeriers.nl haalde de laatste jaren grote klanten binnen, zoals H&M (eind vorig jaar), Futurumshop en Decathlon. Zulke bekende namen geven niet alleen meer volume, maar het wekt ook vertrouwen bij andere potentiële klanten. ‘Het helpt wel degelijk’, aldus Vreeswijk. Fietskoeriers.nl kan een derde van de huishoudens bereiken. Voor de plekken waar de fietskoeriers niet komen, is er een samenwerking met DHL.

Fietskoeriers.nl regelt de gehele afhandeling. Dus pakketjes halen, naar een sorteercentrum, vervoer per bestelbus op aardgas (minder uitstoot) naar de stad waar het heen moet en dan bezorging per fiets voor het laatste stukje. ‘Juist in die laatste kilometer kun je de meeste milieuwinst halen’, stelt Vreeswijk. ‘Zestig procent van de CO₂-uitstoot zit in de laatste kilometer. Als je drieduizend pakketjes in een vrachtwagen vervoert, is de uitstoot verdeeld over drieduizend pakketjes. Maar voor het laatste stukje naar jouw huis rijdt het busje alleen voor jou. Dat kost veel brandstof. Daar kan een fietskoerier een groot verschil maken.’ Inmiddels bezorgt Fietskoeriers.nl meer dan tienduizend pakketjes per dag. Vreeswijk rekent voor dit jaar op een verdubbeling.

‘T RUKT VERDER OP ….


  • Nagekomen bericht (15 januari 2021)
De straten van Londen, zeker die in de binnenstad, zijn tijdens de lockdown vrijwel het exclusieve domein van koeriers en klussers. Beeld Carlotta Cardana

3 antwoorden op “SNIPPERS VAN DE STRAAT – de bakfietsstad”

  1. Mooi dat de bakfiets nu ook zakelijk zijn herintrede doet. Bij ons in de bakkerij hadden we vroeger 3 bakfietsen waarmee dagelijks het brood werd bezorgd. Heb daarmee vaak een wijk gereden en de nodige zomers in de vakantietijd op een standplaats gestaan. Over het fietsgedrag van het koninklijk huis is ook het nodige te lezen in het leuke boek ‘Een eeuw in versnelling’ over de opkomst en neergang en weer opkomst van Gazelle.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *