GREGOR SCHNEIDER
‘Kunstenaar Gregor Schneiders oeuvre bestaat bijna helemaal uit huizen, kamers, ruimtes. Die gaan eigenlijk altijd over de vraag wat ruimtes precies bij bezoekers teweegbrengen. Schneider werkt op dit moment met West, Den Haag aan een nieuw project in de voormalige Amerikaanse ambassade. Hij heeft in Duitsland de reputatie moeilijk te zijn, controversieel, een kluizenaar, die van dreiging houdt. Zijn beroemdste werk is Haus u r, dat zich nog het beste laat omschrijven als een grote, semi-permanente, zeer onpraktische verbouwing. Al sinds zijn zeventiende werkt Schneider aan het project, in een onopvallend familiehuis in Rheydt dat naast de loodfabriek van zijn familie staat. Daar bouwt en verbouwt hij voortdurend nieuwe kamers in de bestaande – nieuwe vloeren, wanden, plafonds, zo perfect dat die nieuwe kamers volkomen authentiek lijken. Maar doordat ze zich in de bestaande bevinden, raakt de natuurlijke ‘doorloop’ van het huis ontregeld – de hoogte van de vloeren verschilt soms tientallen centimeters, deuren worden half geblokkeerd en tussen de echte en de ‘nep’-ruimtes heeft Schneider onheilspellende, donkere ‘kruipruimtes’ aangebracht. Elke ruimte in Haus u r is eigenlijk een kamervormige sculptuur met een eigen sfeer – soms huiselijk, soms verlaten, soms dreigend. En het huis als geheel een complexe stapeling van ‘kamer-sculpturen’, een enorme blokkendoos van ruimtes en sferen die je nooit geheel kunt overzien.’ (Hans Jurgen Hartog. NRC, 8 april 2020).
Eén antwoord op “GEBIEDSONTWIKKELING – ander zicht op de binnenruimte”