DE JAREN 60
Bob Dylan is een van de eerste protestzangers uit de popmuziek en wellicht de bekendste en succesvolste ooit. Zijn teksten zijn poëtisch, maar toch zeer maatschappijkritisch. Zijn eerste succesnummer ‘Blowing in the Wind’ uit 1963 spreekt het verlangen uit naar een betere wereld zonder oorlog en geweld, evenals ‘The Times They are a-Changing’ uit 1964. Dylan schreef ook protest songs over specifieke gebeurtenissen, waarvan de bekendste voorbeelden zijn te vinden op het album ‘The Times They Are a Changin’ uit 1964. Folkachtige instrumenten als de akoestische gitaar en de mondharmonica zijn in Dylan’s liederen aanvankelijk erg belangrijk. Ook artiesten als Janis Joplin, Joan Baez en Richie Havens nemen die invloeden uit de folkmuziek mee in hun eigen muziek.
Iets later in het hippie tijdperk drongen geëngageerde teksten door in psychedelische muziek, zoals die van Pink Floyd (met nummers als ‘Have a Cigar’ en ‘The Wall’ en in de popmuziek, o.a. John Lennon, met ‘ Give Peace A Chance’ en ‘Imagine’. Ook Country Joe and the Fish liet zich kritisch uit over de maatschappij. Op een sarcastische, doch zeer dringende manier zongen zij en ik zing nu met hen mee: ‘And its 1,2,3 what are we fightin for? Don’t ask me I don’t give a damn, the next stop is Vietnam, and its 5,6,7 open up the pearly gates. Well there aint no time to wonder why…WHOPEE we’re all gunna die.
‘In Nederland was in de jaren 60 een aantal folkgroepen die op eigentijdse wijze volksmuziek vertolkende en daar oude muziekinstrumenten aan toevoegden als hommel, doedelzak, en draailier. Een voortrekker in deze Nederlandse stroming is de groep Fungus, die zich weer liet inspireren door Britse folk-rockgroepen zoals Fairport Convention. Muziek waar ‘de protest generatie’ zich mee identificeerde. Nu we het toch over folkmuziek van aan de andere kant van de Noordzee hebben: het grootste deel van de Ierse folkmuziek kan ook onder protestliederen geschaard worden. Omdat dit muziekgenre van een wat eerdere datum was, wordt er in deze teksten veel geklaagd over de Engelse overheersing in Ierland. In de refreinen van veel folkmuziek komen de namen IRA en Sinn Féin voor. De Ierse folkmuziek die zich expliciet tegen Engeland keert, noemt men Ierse rebel-muziek.
P.S
Op Wikipedia vond ik nog een top 100 lijst met protestsongs, samengesteld door luisteraars van Radio 2 en werd uitgezonden op 4 mei 2007.
WORDT VERVOLGD ….
Eén antwoord op “ACHTERWERK IN DE KAST – music is in the air (4)”