MUSEUM MORE IN GASSELT
Jan Beutener ziet in het voorbijgaan ‘iets’. Hiermee gaat hij met een fijn penseel aan de slag. In zijn realistische weergave van de werkelijkheid staat het detail dat hem opvalt centraal. Vervolgens voegt hij elementen toe, rangschikt deze en reduceert net zo lang tot de juiste geladenheid bereikt wordt. Voorwaarde is dat het resultaat altijd helder is. De manier waarop Beutener een idee uitwerkt, hangt af van de wijze waarop hij geprikkeld wordt. Alle stijlmiddelen zijn daarbij geoorloofd: uitvergroten, verkleinen, herhalen, uitsnijden van fragmenten, desnoods het plaatsen in een vreemde context, het kan wat hem betreft allemaal.
Op een filmpje gemaakt over zijn werk hoor ik hem vertellen over zijn shots met het penseel. Deze regenpijp heeft hij toegevoegd aan de muur. Een regenpijp vind ik ook een mooi element in een compositie. Een fotoshot van mij dienaangaande en van een muur.
Mooie schilderijen en fotoshot! De regenpijp intrigeert mij ook bij het schilderen. Op een klein oppervlak toch dieptewerking suggereren. Ik vind zelf de toevoeging van roestplekken de regenpijp nog wat meerwaarde geven (voor de liefhebbers; zie: https://www.kunstinzicht.nl/portfolio/werk/berthermans/38/r791.html (‘Slooppand’) of https://www.kunstinzicht.nl/portfolio/werk/berthermans/82/r791.html (‘De lekkende schuur’).