‘Van in klederdracht gehulde, dansende stelletjes tijdens midzomernacht tot een naakte, blonde vrouw die haar zoon door kabbelend water leidt: op de werken van Anders Zorn (1860-1920) zien we idyllische voorstellingen die we veelal nog steeds identificeren met het Scandinavische leven. Uit angst dat de traditionele manier van leven zal verdwijnen, ontpopt de Zweedse kunstenaar zich net als veel Europese tijdgenoten rond 1900 als chroniqueur van zijn thuisland. Zorn reist voor zijn succesvolle carrière de wereld over en portretteert de groten der aarde. Maar in zijn Zweedse werken zien we een kosmopoliet die na al zijn reizen pas echt verliefd wordt op zijn thuisland.’
- SNAP SHOTS
- HET KUNSTMUSEUM
Foto: Robin van Lonkhuijsen/ANP
Vaak is het museum alleen al de moeite waard om een bezoek aan te brengen. Een aansprekende vaste collectie of een tentoonstelling geeft een extra dimensie aan de rondgang door het gebouw. Voor mij gaat dat zeker op voor het Kunstmuseum in Den Haag. – Ben nog steeds niet gewend aan deze nieuwe naam (2019) -. Na jarenlang getouwtrek begon in 1931 de bouw van het Haags Gemeentemuseum, naar een ontwerp van architect H.P. Berlage. Zijn ontwerpen waren spraakmakend. Berlage zette een, voor die tijd, zeer zakelijk bouwwerk neer. ‘De spiegeling van de architectuur in de vijver voor het museum benadrukt het streven naar harmonie en rust.’ In 1935 opende het museum zijn deuren.
Foto: Kunst Museum. 1953.
Dick Valentijn (red.) (1997). Op straat gezet. Historisch straatmeubilair in Den Haag. Dienst Stedelijke Ontwikkeling. pag. 54-68.
Baksteen beheerst het aangezicht van het gebouw. Berlage heeft ze op verschillende manieren als een ‘mantel’ rondom een skelet van gewapend beton gescharkeerd. De vlakmatige opzet van de gevels en de verspringende daken verraden Berlages inspiratie bij de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright. Het schijnbaar sobere exterieur wordt binnen ruimschoots gecompenseerd door kleur, het gebruik van luxe materialen, rijke decoratieve elementen en meubels. Zo zijn de deuren en kozijnen van gebronsd messing, de vloer van de erezaal is belegd met marmeren platen. Een architectuurwandeling (Rob Boelhouwers).
Aquarel op papier H.P. Berlage (1856-1934)
Beeld: DHC/Luka Valkenburgh
Wij zijn in 2008 in Mora geweest tijdens een vakantiereis met de trein (Inlandsbanan) van Zuid- naar Noord-Zweden. Van Stockholm naar Mora was het bijna vier uur reizen en ik herinner me Mora als een idyllisch oord. Het Zornmuseum daar had een prachtige verzameling van zijn werk, vooral veel romantische taferelen van dromerige meisjes en struise vrouwen die aan het roeien waren.
Mooie foto’s van het Kunstmuseum en heel leuk om Wilma daar ook nog even in te zien!
Wat een mooie foto’s, sfeer vol. Mooie herinnering aan ons museum bezoek. En wat een pracht gebouw.