DE FILM VAN OME WILLEM – ‘sorry we missed you’

  • AMAZON

Naast het bekende trio Wehkamp, Bol.com en Coolblue is er dit jaar een nieuwe speler bij gekomen: Amazon. Deze online retail gigant is weliswaar al jaren ook in Nederland actief, maar er komen meer producten beschikbaar én Nederlandse bedrijven kunnen via Amazon gaan verkopen. Theorieën over de potentiële impact van de Amerikaanse retailreus variëren van een welkome aanvulling op bestaande webwinkels tot een volledige ontwrichting van de Nederlandse e-commercesector en een nakend einde van Bol.com, Coolblue en Wehkamp. De slagkracht van Amazon valt moeilijk te overdrijven: 240 miljard dollar omzet in 2019, brutowinst 14,5 miljard, 800 duizend werknemers, een wereldwijd distributienetwerk inclusief eigen vliegveld en een vloot Boeing-vrachtvliegtuigen. Wat betreft service zet Amazon zwaar in op haar Prime-model, dat wereldwijd al 150 miljoen abonnees heeft. Voor – vooralsnog – 2,99 euro per maand krijgt de Nederlandse klant alles gratis bezorgd, ook een tandenborstel of obscuur schroefje dat niets kost maar elders onvindbaar is. En je krijgt er streamingdienst Prime Video bij. Maar Bol.com gaat met de Select-dienst veel verder: voor een tientje per jaar krijgt de klant veel producten gratis bezorgd, en er zijn beperkte mogelijkheden om spullen nog dezelfde dag of zelfs binnen twee uur (in Amsterdam) in huis te hebben. Coolblue onderscheidt zich met bijvoorbeeld gratis montage van wasmachines, en volledige transparantie over positieve en negatieve klantervaringen met producten. Qua service gaat Amazon hier nog een hele kluif aan hebben. (zie: Volkskrant 10 maart. Remco Andersen).

  • ‘SORRY WE MISSED YOU’

Maar onverlet blijft dat voor deze bedrijven vele bestelbusjes kris kras door de straten haasten om de pakjes op tijd te bezorgen. Kreeg van deze werkpraktijk een indringend beeld. ‘Sorry We Missed You’ heet de film uit 2019 van regisseur Ken Loach over het leven van een paskjesbezorger, en wat dat werk met hem en zijn gezin doet. “Je werkt niet vóór ons, je werkt mét ons,” zegt de baas van de opslagplaats als hij hem aanneemt. Het duurt niet lang voordat de bezorger, schitterend gespeeld door Kris Hitchen, leert wat dat betekent: you’re on your own. De baas, en de ‘gun’, de scanner die minutieus de prestaties van de bezorger registreert, kennen geen genade. Hij is ‘eigen baas’ maar raakt verstrikt in de moderne vicieuze cirkel van de gig economy. Een beklemmende film, een indruk:

  • NAWOORD

Marieke de Ruiter. Volkskrant, 27 november 2020

Er zijn veel manieren om de ‘sinterkerstperiode’ te omschrijven. DHL-koerier Egon (28) houdt het op: ‘een complete ramp’. Hij kwam vanuit Servië naar Amsterdam om geld te sparen voor zijn bruiloft. Maar kijk waar hij nu in verzeild is geraakt. Zijn huurbus zit van dashboard tot achterklep volgestouwd met dozen. ‘Ik zou één euro per pakket verdienen; maar mijn baas heeft nog steeds niets uitbetaald en alleen al voor de auto ben ik 900 euro kwijt.’ Dus ook al jakkert hij nu 13 uur op een dag door de stad, in dit tempo trouwt hij nooit.

Eén antwoord op “DE FILM VAN OME WILLEM – ‘sorry we missed you’”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *