SNAP SHOTS – smalspoor

Aan het eind van de jaren zestig dreigde een groot deel van het nog in Nederland aanwezige smalspoormaterieel verloren te gaan. Her en der door het land ontstonden verschillende initiatieven om materieel voor het nageslacht te behouden en ervoor te zorgen dat het rijvaardig blijft. In de Katwijkse duinen begon de Nederlandse Smalspoorweg Stichting (NSS) met publieksritten over het (bestaande) smalspoor van de Leidsche Duinwater Maatschappij. Hiervoor werden locomotieven verworven van bedrijven die hun smalspooractiviteiten staakten. Ook locomotieven die als statisch object bij bedrijven stonden opgesteld, of locomotieven uit particulier bezit, werden aan de collectie toegevoegd. Enkele tientallen zijn gerestaureerd en in rijvaardige toestand te bewonderen.Het museum werkt aan de bouw van een buitenmuseum, waarin tientallen toepassingen van smalspoor zijn uitgewerkt; in de eerste plaats het trambedrijf (naar het voorbeeld van de Gelderse Tramwegen), en verder onder andere tuinbouwturfwinningmijnbouw en grondverzet bij de aannemerij. In oktober 2005 is in het kader van het trambedrijf een nieuwe rijtuigenremise in gebruik genomen, daarnaast is men bijna klaar met het realiseren van een stoomlocomotievenloods en wordt begonnen met de bouw van een (diesel)motorlocomotievenloods. Deze vormen onderdeel van het buitenmuseum. (Wikipedea).

  • JONGENS ZIJN HET, GROTE JONGENS.
  • PETER LAMMENS (86).

RTV Katwijk. 20 december 2019. ‘Het restaureren van honderd jaar oude stoomlocomotieven of diesellocomotieven, die soms al 90 jaar geleden zijn gebouwd, vraagt veel technisch inzicht, maar vooral ook veel vakmanschap. Veel onderdelen moeten handmatig worden nagemaakt aan de hand van het defecte of versleten onderdeel of van originele bouwtekeningen. Daar moet je dus wel een bevlogen vakman voor zijn. En dat zijn ze bij Stoomtrein Katwijk Leiden. Zo bevlogen dat er zelfs drie vrijwilligers volgend jaar een halve eeuw vrijwilliger zijn. Twee van deze mannen zijn als jongens van 14 jaar al gaan helpen in de duinen. Peter Lammens was destijds 36 jaar toen hij als stoom enthousiast de kans aangreep te kunnen gaan rijden in Katwijkse duinen. En nu 50 jaar later is deze krasse knar nog steeds betrokken bij Stoomtrein Katwijk Leiden. Hij is nog steeds actief in de werkplaats met restauratiewerkzaamheden, rijdt op een stoomlocomotief, bezoekt met andere vrijwilligers spoorwegmusea in binnen- en buitenland en verzamelt al jaren oude blikken spoortreinen van beroemde merken als Märklin, Hornby en Bing. Naast deze “gouden’ vrijwilliger loopt er nog een leger rond van vrijwilligers die al meer dan 45 jaar vrijwilliger zijn. En bij enkele van hen is het stoomvirus overgeslagen op hun kinderen.’

  • P.W.J. van der Ham (1995). Smalspoor aan de kust. Valkenburg: Nederlands Smalspoorweg Stichting.

3 antwoorden op “SNAP SHOTS – smalspoor”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *