‘Acteur en fotograaf Thom Hoffman selecteerde als gastconservator uit de beeldarchieven van diverse erfgoedinstellingen en collecties maar liefst 300 foto’s. Samen met film en persoonlijke verhalen tonen ze een realistisch beeld van de koloniale periode tussen 1840 en 1949. De klassieke fotografie van Nederlands-Indië, waarin ‘mooi Indië’ de maatstaf was, met spiegelende sawahs (rijstvelden) en een tevreden bevolking, kantelt in Hoffmans visie en krijgt een zwarte schaduw. Hij wil het eurocentrische beeld verschuiven naar een Indonesisch beeld. Indrukwekkend is de manier waarop hij het befaamde Rhemrev-rapport laat zien, een schokkend verslag over het koloniale schrikbewind, vol gruwelijke details over martelingen op de plantages van Sumatra. In 1904 verdween het geruisloos in de archieven van de regering in Den Haag, afgedaan als ‘niet opportuun’. We zien het typoscript in een enorme projectie voorbijglijden, bladzijde na bladzijde, een stem leest eruit voor. Het is beslist beklemmend de begeleidende foto’s te zien, waarna de verschrikkingen van de politionele acties nog moeten beginnen.’ (NRC. 7 oktober 2019).
Eén antwoord op “IN GESPREK MET HAN PONNEKER – deemoedig gebukt”